Att Blanda Grundfärger i akvarell

 

Jag har gjort några filmer om grundfärger, sekundär-färger och komplimentfärger, se under fliken video!

 

För att bli en bra akvarellmålare måste man först förstå hur man blandar grundfärgerna. Jag har gjort en enkel övning som man kan använda till grundfärgerna eller till vilka färger man än har i sin låda. Py är förkortning av Pigment yellow, PB= Pigment blue, PR = Pigment red etc. Olika fabrikörer kan ha samma namn på en färg men olika pigment i därför kan det vara bra att även titta på pigmenten, vad står det på tuben eller koppen att den innehåller?

 

Det finns en rad olika defenitioner av begreppet grundfärg. Det vanligaste är nog att röd, blå och gul är grundfärger. Grönt kan man blanda till av gult och blått. Man kan dela in färgerna i 2 stora grupper "varma" eller "kalla". Den varmaste är gul och kallaste är blått. Ju varmare färgen är dessto närmare upplever vi den och ju kallare/blått dessto längre bort. Dessutom blir nyanserna mer "neutrala" ju längre bort den är. Tex. är gräset färgstarkare och klarare närmare oss än på långt håll. Då uppfattas den ibland grå. Rött, orange och gult är varma färger och blått, grönt och violett kalla, dessutom blir de mer neutrala ju längre bort från oss de är.

 

För att försvåra alltihopa så finns det både kalla och varma nyanser i en och samma färg. Cobalt blue hör till den kallare blåa och ultramarine blue varm. Om man tittar på en färgyta en stund och direkt tittar på en vit yta så upplever man en färg en kort stund, det beror på Komplementfärger, det är färger som förstärker varandra om de finns intill varandra. Rött upplevs aldrig så rött som när man ser det mot en grön bakgrund. Komplementfärgen ligger mitt emot varandra i färgcirkeln:

                    gult- violett

                    orange - blått

                    rött - grönt

 

 

OBS! Mer om färglära, grundfärger, färgcirkel, olika pigment etc finns att läsa under fliken "Färg". Dessutom jobbar jag för fullt med att fylla på info just där. (mars April -14)

 

Exempel 1

 

                                  I den första blandningen har jag använt:

 

                           Azo yellow, som har pigment PY151 och är från M. Graham

                           * French Ultramarine , pigment PB 29 och från Winsor & Newton

                           Permanent Alizarin Crimson, Pigment PR206 från Winsor & Newton

img-6443.jpg

Jag lät färgerna rinna och blandas på ett akvarellpapper och lät sedan se vilka olika nya färger dessa 3 skapat:

img-6436.jpg

 

Vilka nya färger har dessa 3 färger skapat?

 

Jag klippte en liten fyrkant i ett vanligt papper som jag förde över mitt kaotiska akvarellpapper. Dessa färger hittade som exempel av ett hundratal nyanser:

img-6433.jpg

Ljusgrönt, grönt och mossgrönt

img-6437.jpg

Mörkt röd, orange och ljusorange

img-6439.jpg

Blå-violett, lila och rosa i olika nyanser

img-6441.jpg

Blodröd, mörkröd och brun, nästa lite grå

 

Exempel 2

 

                                                I detta exempel har jag använt andra färger:

 

                                             * Perm. Alizarin Crimson PR 209 Winsor & Newton

                                             * Indantrene blue PB 60 Daniel Smith

                                             * Ouinacridone gold P049 Daniel Smith                            

 

img-6420.jpg

Närbild på olika nyanser:

img-6406.jpg

Grönt och mossgrönt

img-6415.jpg

Röd och lila och blå-lila

img-6407.jpg

Orange

img-6428.jpg

Mörblå och mörklila, nästa lite grå

 

Slutsats

 

Att blanda 3 eller fler färger kan ge en oändlig mängd olika nyanser. Det kan därför vara värt att köpa ett mindre lager färg till en början och leka sig fram med färgerna och lära sig vilka som kan blandas och vilka färger de ger tillsammans. Jag har gjort oändliga färg-lek övningar, jag visar några här nedanför:

img-6400.jpg

img-6382.jpg

img-6404.jpg

img-6392.jpg


Nu finns jag även på INSTAGRAM :

  Instagram

 Gillar du sidan? Tryck gärna här! TACK!