Papper

 

 

 

Papperet är akvarellmålarens viktigaste material, utan bra papper kan man omöjligt få ett bra resultat. Det är som med färgen, man få det man betalar för! Papperet finns som lumppapper och som cellulosa papper. Lumppapper, består av 100% bomull, det utvinns av bomullsavfall. Fibrerna sorteras, skärs, tvättas och bleks. Fibrerna blir långa, böjliga och mycket starka. Lumppapper är oftast lite dyrare än cellulosapapperet. Cellulosa papperet bestrår av blekt cellulosa där man tagit bort ämnen som gör att papperet åldras. Jag tycker att ett bra papper ska vara av 100% bomull, Ph-neutralt och åldersbeständigt och antimögelbehandlat. Papperet ska alltså vara syrafritt, annars blir det skört och gulnar med tiden och det vill man ju inte ska hända med sin målning.

 

img-5457.jpg

 

Akvarell papper finns i en rad olika utförande, som ark (76 x 56 cm), som block med 4 limmade kanter, block med limning på en sida, som spiralblock, som skissblock, som vykorts block, som rulle (5-10 meter) osv. listan kan göras lång. Det finns i alla olika storlekar som man kan tänka sig, kvadrater, fyrkantig, avlånga åt olika håll. Tillverkarna vill absolut att vi ska köpa speciella block för att vi ska ut och måla och ett annat block om vi ska måla ett porträtt. Man behöver fundera på vad man verkligen behöver, behöver jag ett litet skissblock med limmade kanter så kan man faktiskt köpa akvarellpapper i ark, klippa ut dem i fyrkater och ta en tejp och tejpa kanterna. Helt plötsligt har man ett litet skissblock som man med hjälp av en palett kniv ta bort bladen med precis som man gör i köpta block också. Man får mest papper för pengarna om man köper arken och sedan delar bladen i olika storlekar. Om man dessutom beställer ordentligt med papper ett par gånger/år så blir inte fraktkostnaden så dyr heller, blocken är inte heller så billiga i frakt om man betalar utefter vikten.

 

img-5692.jpg

Förutom olika storlekar så finns även papperet i olika tyngder/tjocklek (185-640 gr/m2) och i olika gräng, dvs olika mycket "gropar" i papperets yta. Tillverkningen sker i en maskin med en filt som ger papperet den karakteristiska ytstrukturen och väljer man att pressa filten i papperet när det är varmt får man en slätare struktur, vilket kallas varmpressat "hot pressed", kallpressat kallas cold pressed och ger en medel struktur och grov gräng är den allra grövsta strukturen. Pappret limmas med gelatinlim efteråt och lufttorkas sedan. Jag väljer själv alltid grov gräng då jag gillar att måla på det och tycker det blir bäst för mig, dessutom går det enklast att schrumra på, alltså att dra en relativt torr färg över papperet så färgen bara stannar kvar längst upp på uppböjningarna/grängen. På bilden nedanför ser man skillnad på hur ett papper med grov gräng respektive medium gräng ser ut efter att man schumrat:

img-5693.jpg

 

 

Mould made? Vad betyder det?

 

 

Ibland står det att papperet är "mould made" men vad betyder det? Jo, "mould made" papper är maskintillverkade papper som efterliknar utseendet och känslan av handgjort papper . De är starka på grund av fibrerna (bomull eller cellulosa eller blandning) hamnar i flera, slumpartade riktningar. De är inte lätt att riva, eftersom fibrerna ligger slumpmässigt över arket och har en fin texturerad yta. Dessa papper försöker efterlikna handgjort papper men de är inte det utan istället för handgjord process så har man ersatt med en mekanisk roterande cylinder i gjutformen där massan ligger så papperstillverkningsprocessen blir mer slumpartad och då ska efterlikna ett handgjort papper. Papper samlas in från ett kar och sedan placeras på en filt som ger texturen. Om fibrerna läggs i samma riktigning så blir papperet starkt åt ett håll men väldigt svagt åt det andra så man kan lätt dra papperet utefter fibrernas riktning.

 

De flesta akvarellpapper görs idag med tekniken "mould made" för att efterlikna handgjort papper så kika på dina papper. Nu vet du hur fibrerna (bomulll eller cellulosa) ligger i just ditt papper. Sedan kan ett papper ha väldigt långa bomullfibrer (som i Langton Prestige) och då få ett lite annan effekt.

 

 

Vilket papper ska man välja?

 

Ja, här gäller samma som för färgerna, man får prova sig fram, det papper som fungerar jättebra för en kanske inte fungerar alls för någon annan. Men köp ett välkänt märke, ett relativt dyrt papper och helst av 100% bomull och inte lättare än 300 gr/m2. Jag tycker om:

Arches- från Frankrike, ett papper av högsta kvalité, 100% bomull. Finns i slät gräng, medel och grov gräng. Jag köper både block men ffa. ark, alltid i grov gräng och alltid i 300 gr/m2. Det här är ett underbart akvarellpapper, är ganska sugande vilket gör att det är svårt att måla på innan man lärt känna det. Nackdelen är att det är ganska dyrt och att det luktar illa när det är ordentligt blöt tyvärr. Typ "blöt hund" doft får den vilket inte påverkar målningen i sig men den som målar känner av det så länge som det är blött.

 

Saunders Waterford- från England, är ett hyffsat bra papper i 100% bomull. Finns i slät gräng, medel och grov gräng. Jag köper detta papper i ark och alltid i 300 gr/m2 och alltid i grov gräng. Det är ett bra papper, snällt och bra för nybörjare. Nackdelen är att papperet inte är helt vitt utan lite gulaktigt och därför kan det vara svårt att få nyanserna rätt. Rättelse (2014) Detta papper finns nu att köpa även som riktigt vitt/blekt !!!

 

Fabriano Artistico - Ett papper ifrån Italien som gjort papper sedan 1400-talet. Det är i 100% bomull, deras studie kvalité har 50% bomull men själv använder jag alltid det med 100% för det är lättare att använda. Jag köper papperet som ark och block och alltid i 300 gr/m2 och alltid i grov gräng. Det här papperet finns också med 3 olika ytskrukturer. Det här är det papper jag använder allra mest, den passar min stil och jag börja känna till dess egenskaper. De flesta av mina målningar är gjorda på det här papperet.

 

Langton PrestigeDet här papperet kan jag inte så mycket om då jag använder det så sällan men jag tycker det är bra och vill därför ta upp och nämna det. Finns i ark och block och är av 100% bomull. Det här papperet sägs ha extra långa bomullsfibrer vilket ger många bra egenskaper då man målar som jag, med väldigt våt färg.

 /img-8402.jpg

Till vänster Arches 300 gr grov gräng och höger Fabricano Artistico 300 gr grov gräng, båda 100 % bomull.

Slutsats Fabricano Artistico har något grövre struktur än Arches
/img-8403.jpg

Till vänster Sanders Waterford 300 gr grov gräng 100% bomull och till höger samma struktur fast Arches.

Slutsats Sanders W är gulare i ton och har slätare struktur än Arches

img-5695.jpg 

        Skillnaden mellan papper med Grov gräng och papper med 

        medium gräng är ganska stor, här Canson Montval till vä

        (CP) och Fabriano Artistico (GG) till hö..

 

 

 

 

Var köper jag mitt akvarellpapper?

 

Ja, här I Örnsköldsvik finns det ingen affär som säljer bra akvarellpapper till ett accepterat pris. Därför köper jag mitt material via internet och jag har aldrig haft något problem med det. Det finns en hel del affärer men jag brukar handla hos Zinkvit (www.zinkvit.se) och hos IN-EX (www.in-exfarg.se)

 

Köper jag mycket kan det löna sig att köpa hos zinkvit då de har ett bonussystem och man får rabatt ju mer man handlar men på papper har de väldigt dyr frakt istället. IN-EX har billigare frakt men inget bonussystem så jag brukar "provhandla" hos dem båda, dvs lägga varorna i köpkorgen utan att trycka på beställa, för att se vad totalkostnaden blir och därefter brukar jag köpa av den billigaste. Ska jag bara köpa några tuber så handlar jag hos zinkvit då de blir billigare, då deras frakt då inte blir mycket, man betalar där efter storlek och vikt. Jämför priserna själv hos olika, vissa artiklar kan vara dubbelt så dyr om man är ute efter något speciellt. Andra internet affärer som är värt att nämnas är IB Wahlström (www.ibwahlstrom.se) och Artistica (www.artistica.nu)

 

Jag får inget bidrag för att nämna de här företagen utan jag berättar bara vart jag själv brukar handla och hos de jag varit nöjd hos tidigare!

 

 

 

Problem med papper som bucklar

 

Då man använder vatten på ett papper så är det naturligtvis så att alla papper bucklar. Det är endel av akvarellmålarens dilemma. Jag tejpar oftast upp ett torrt papper på en plexiglasskiva men naturligtvis bucklar det endel trotts att jag aldrig använder mindre än 300 gr/m2. En gång provade jag Arches 185 gr/m2 och det fungerade inte alls trotts att papperet är av 100% bomull. Det buckade sig för mycket.

 

Ja, vad kan man göra om man har problem med buckliga målningar? 

 

MASKERINGSTEJP & KLISTERREMSOR:

Man kan tejpa upp papperet  på en skiva typ plexiglas  eller annan stabil skiva. Man använder då maskeringstejp av bättre kvalitet, alternativ blå maskeringstejp som kan sitta längre, då det ofta är frågan om en kort tid så behöver tejpen inte vara syrafri.  Tejpar man upp papperet när det är torrt kan det bucklas men fuktar man papperet och låter det suga in ca 10 minuter så  bucklas det inte när man ska måla. Man kan ta hushållspapper för att ta bort överfödet av vattnet innan man tejpar om papperet är väldigt blött. Man kan tejpa antingen med maskeringstejp eller våta klisterremsor, då kan man sedan invänta att papperet ska torka, då blir det sträckt eller så kan man måla på det fuktiga papperet men tänk då på att använda mer pigment annars blir målningen ljusare än förväntat då det redan är endel vatten i kärnan av papperet. Så här kan det se ut:

img-6588.jpgimg-6592.jpg 

Om målningen ska ramas in så behöver man inte göra något med målningen om den ser ut så här. Måste man däremot få den helt platt kan man fukta baksidan lite lätt med vattenspruta, lägg emellan 2 rena akvarellark och ställ något tungt ovanpå. En trave böcker eller annat tungt gör målningen slät igen inom några timmar. Fukta bara lätt annars kan målningen skadas!

 

KEBA ART MATE

Det är en sträcknings hjälpmedel, du blöter ditt papper, lägger det en stund plant i mitten på skivan så fibrerna sväller ordentligt, när "blänket" försvinner från papperets yta, lägger man över kanterna och använder det lilla verktyg som följer med. Man kan sedan antingen invänta att papperet torkat eller måla på det fuktigt. Den här fungerar till 100%, nackdelen är att det är lite omständigt. Kräver lite mer jobb, dessutom är de ganska dyra i inköp, om jag minns rätt så såldes de inte i Sverige utan dessa är beställda ifrån England. När man målat klart ska målningen torka helt innan man monterar bort den. Målningen blir slät och fin! Jag har en stor som rymmen ett halv ark (den överrsta bilden) och en liten som rymmer ett 1/4 ark.

 

img-6581.jpgimg-6586.jpgimg-6587.jpg

De finns fler varianter av "sträckare", jag fastnade för denna då man inte behöver vara stark.

 

 

Yupo

 

Ja, vad är det här då? Det är ett helsyntetiskt akvarellpapper ifrån USA. Ytan absorberar inte vatten vilket gör att man ska kunna måla många spännande effekter eller måla på nytt. Jag har köpt ett block av det här papperet men har inte hunnit prova än och därför har jag ingen egen åsikt men så fort jag har testat det så uppdaterar jag här.

 

img-5696.jpg

 Efter att ha blivit lite nyfiken på papperet så gjorde jag en liten studie. Det var svårt att måla på då ytan var så glänsande men istället kunde jag trycka bort färg med hushållspapper och måla på nytt. Ett papper som är värt att prova, det blir häftiga effekter:

img-5701.jpg

img-5703.jpg

img-5715.jpg

 

 


Nu finns jag även på INSTAGRAM :

  Instagram

 Gillar du sidan? Tryck gärna här! TACK!