Tekniken

 Att behålla färgernas friskhet

 

 

Ordet akvarell kommer från latinets aqua som betyder vatten och i modernt akvarellmåleri handlar allting om vatten. Lite vatten, mycket vatten, vatten före, vatten efter. De finaste akvarellmålningarnas klarhet och friskhet beror på skickliga laveringar med upplösta lager av färg. Av naturen varierar pigmenten i transparens och opacitet. Högtransparenta färger låter det vita pappret reflekteras igenom och ger en genomskinlighet som fångar ljus, rymd och atmosfär. Man använder utstpädd akvarellfärg som laveras (läggs på utflytande) på det vita pappret. Färgen modifieras genom att man öka eller minska vattenmängden i färgblandningen.

Det som gör akvarell svårt är det vita pappret som helst ska fortsätta att lysa igenom färgerna. Den våta färgen kanske knappt syns mot det vita pappret, men när den väl har torkat kommer den att synas tydligt.

När man en gång har målat bort lystern går det inte att komma tillbaka. Då får man riva sin misslyckade akvarell i bitar "No colour shift" Om hur man planerar sin målning finns att läsa under KOMPOSITION eller TRYCK HÄR.

Våt färg ser annorlunda ut än torr färg.  Akvarellfärg blir ungefär 25-30 % ljusare när den torkar och det måste man ha i åtanke att alltid måla lite mörkare än vad man vill ha men med erfarenhet så lär man sig det också. Mörk färg som är blåaktig har tendens att se längre bort från oss och ljusare eller varmare färg, typ orange, gul eller ljusgrönt ser närmare ut. Det här har man i åtanke då man målar för att få "djupet" i målningen.

 

Ingen vit akvarellfärg lyser lika starkt som det vita pappret. OM VITT I AKVARELL TRYCK HÄR Både täckvitt och Chinese White (akvarellvitt) blir lite blåaktiga och täcker bara hjälpligt den underliggande färgen. För att skapa riktigt vita glansdagrar måste man spara ut ett omålat parti på pappret eller skrapa fram papprets vithet med spetsen på en skalpell. När man väl en gång har skrapat i papprets yta har man förstört ytlimningen i pappret. Målar man sedan av någon anledning på de skrapade partierna kommer färgen att tränga ner i pappret. Nedanför har jag målat med blöt färg som jag sedan ristat i för att få mörk linje:

 /img-5800.jpg

/img-5808.jpg 

Här har jag ristat med nageln och träpinne i halvtorr färg.

 

Så här kan en målning bli om man använder sig av rist-metoden, granarna syns bra mot

mörk bakgrund om man rispar fram några ljusa stammar, observera att alla inte är ljusa:

/img-8751.jpg

eller så här om man ristar/skrapar i stammar och gräs, här har jag använt palettkniv vilket jag också visar längre ner på sidan:

/img-9081.jpg

Annars kan man måla streck genom att låta två färger överlappa varandra. Först målas den ena färgen och får torka. Nästa färg målas på så att den något litet överlappar den första färgen. Då får man en tunn och fin linje, som skulle vara svår att måla fram på vanligt vis.

img-5809.jpg

Linjer kan man också få genom att måla flödiga punkter och sen luta pappret så att färgen rinner. Eller också kan man helt enkelt rista med penselskaftet i halvtorr färg.

 

Lite kortfattat kan man säga att akvarell  går ut på att man Laverar. Vad är det då?

En lavering är en tunn hinna färg, kraftigt utspädd med vatten, som man stryker på pappret på många olika sätt.

 

 

Det finns alltså en rad olika tekniker som ger en mängd olika effekter. Här ger jag exempel på några till:

 

 

Laveringar

 

 

Laveringar kan man göra på 3 vis, jämn lavering som är till vä på bild, då är färgen målad på med lika mycket vatten på hela området, graderad lavering som är mörk på ena stället och som blir ljusare mot andra stället området det beror på att man tillsätter mer vatten men inte mer färg i blandningen och så finns det graderad lavering med färgbyte. Då byter och tillsätter man en annan färg så olika nyanser synd, det här sättet är vanligaste när man målar, att måla en "tvätt" fast med olika färger.

img-5792.jpg

 

 

 

 

 

Vått i vått

 

Fukta lätt det uppspända akvarellpappret med en svamp. Vänta ca 5 min. Lägger man en våt färg bredvid en annan våt färg kallas det vått i vått. Ofta håller man upp pappret mot ljuset för att se när pappersytan slutar blänka. Precis i fasen mellan vått och torrt, när blänket försvinner, är pappersytan som bäst om man vill måla en lavering, d.v.s. en sorts förtoning där en ton går in i en annan utan att det bildas en skarp gräns mellan de båda färgerna eller tonerna. De färger som appliceras flyter ut utan tydliga avgränsningar om man målar vått i vått. Vissa färger flyter lättare ut än andra. Det beror bland annat på pigmentens olika tyngd. 

img-5796.jpg

 

 

Vått på torrt

 

Man helt enkelt målar direkt på ett torrt uppspänt akvarellpapper. Nu kommer det att bli tydliga kanter på färgfläckarna. Vissa pigment skapar det som kallas kantbitning i högre grad än andra. Det betyder att konturerna förstärks genom att pigmenten vandrar utåt mot kanterna när vattnet torkar.

 

Enda gången som färgen sprider sig på akvarellpapperet dvs kanten inte blir skarp är om man målar på vått papper eller om man tillsätter vatten bredvid färgen, då flyter färgen ut men om papperet är torrt så flyter färgen bara ut där man tillsatt vatten. Detta fenomen berättar jag mer om i en video under rubriken video.

 

Hur ser det ut i praktiken?

 

 

Den här bilden är mest målad med vått i vått, konturerna blir inte lika skarpa, man måste nästan spara ut någon detalj med skarpa kanter, i denna målning är hustaken utsparade:

(Tryck på bilden för att få den större!)

 

 

 

Den här målningen är målad med vått i vått i bakrunden och vått på torrt på de närmaste människorna, därför ser de närmare ut. Vått i vått ser oftast ut att vara längre bort!

 

 

 

Här kan man se att bara ett fåtal av träden liknar träd om man tittar på dem var för sig men tillsammans så ser det ut som ett flertal träd, man behöver bara måla ett eller två för att få alla att se ut som träd, betraktaren tar "för givet" att alla är träd trotts att de egentligen inte ser ut så i närbild.

 

 

 /img-9033.jpg

 

Så här kan det bli om man blandar utsparning (kropparna) blomning och vått i vått i bakgrunden, vått på torrt (huvuderna) och vått i vått (benen). Här är ett exempel på att man inte måste måla allt, man "ser" fötter och vet att de är där fast man inte har målat dem. Du behöver inte måla allt, målar man en ko på en äng så kan de andra vara målad bara med mörkt under kroppen, man ser fler om bara en liknar en ko, detsamma gäller skog:

 

 Om man målar ett fåtal träd så ser resten ut som skog

 

 

 

 

Blanda färger?

 

 Måla med torr pensel

 

En nästan torr målarpensel som dras över pappersytan ger en bruten färgyta, användbart till t ex ljuseffekter på en vattenyta eller den grova ytan på en trästock. Fukttorka penseln innan du doppar den i färgen eller använd en våt pensel, ta upp färgen och stöpla av den mesta färgvätskan innan du målar på papperet. Den här tekniken kallas också för att "schumbra" och kräver att papperet har mycket struktur, tex. ett papper med grov gräng

Om man målar på en torr yta får man vara snabb om man ska undvika skarpa kanter mellan penseldragen. Eller kanske man vill ha skarpa kanter? Då gäller det att låta den första ytan torka innan man går på med nästa färg.

img-5795.jpg

 

 

Blomningar 

 

När man målar med blomningar som effekt bjuder man in slumpen och sen sätter man sig och väntar på resultatet medan pappret torkar. Gör så här:       

STEG 1 Måla/lasera en färg på en akvarellpapper med grov gräng

STEG 2 Vänta några minuter och ta rent vatten i penseln som du droppar över på färgen

STEG 3 Låt vattnet sprida ut sig på färgen, lägg papperet plant och vänta på att det ska torka

STEG 4 Resultat, en fin effekt som man kan använda sig av i många olika målningar, se även vilken färgskillnad det blivit i färgen då den torkat mot när den var blöt. Den här effekten älskar jag, kanske för att resultatet inte går att påverka så mycket?

img-5780.jpg

img-5784.jpg

img-5787.jpg

 img-5793.jpg

 

 

 

Skrapa med palett kniv

Det går att göra fina effekter i en målning med hjälp av en palett kniv eller liknande. Måla helst olika färger bredvid och på varandra och låt färgen vara ganska tjock. Vänta ett par minuter och ta sedan palettkniven och dra bort endel av färgen. Det underlättas om papperet har grov yta sk. grov gräng!

 

img-5866.jpg 

img-5867.jpg 

 

img-5872.jpg 

Att blanda mörk och ljust intill varandra kan ge en tredimensionell effekt:

img-5933.jpg 

Att lämna små omålade "prickar" kan ge målningen ett intryck av att inte vara så "kompakt":

img-5935.jpg

 

 

Lite andra redskap för att få fina effekter 


Tex. inktense blocks från Derwent som man både kan rita med eller använda fil eller sandpapper med för att få små fina "prickar". man kan använda en liten sprayflaska med vatten respektive med färg beroende på önskad effekt. Man kan strö på salt på blöt färg som får torka, det ger lite snö-effekter, se nedersta bilden. Man kan använda svamp och den kan man använda ordentligt blöt eller bara fuktig. Daniel Smith har akvarellfärg i kritform som man kan använda både blöt eller torr och som man kan rita med på både torrt papper eller blött papper. Dessutom kan man skvätta färg på papperet för att få prickar, se längst till hö. på översta bilden.

img-5873.jpg 

img-5875.jpg

img-5876.jpg 

 Närbild av effekten då färgen med saltet har torkat 

 

 

Svårt med skuggningarna?

 

Om du har svårt med skuggningarna så kan det vara för att vi ser bilden på det sätt som vi tror, kanske inte på det sätt som den faktiskt ser ut. Det här låter konstigt eller hur? Jag hade problem att måla en hund, troliktvis för att min hjärna såg en hund istället för skuggor? Jag skissade av konturerna på ett akvarellpapper och funderade länge hur jag skulle gå vidare. Tillslut fick jag idén att vända både bilden och min skiss upp och ner. Då såg jag skuggningarna där de var och inte där jag trodde eller min hjärna ville att de skulle vara för att det är en hund. Jag målade hela bilden förutom ögonen och nosens skuggor upp och ner och det gick faktiskt mycket bättre. Jag fick skuggorna på rätt ställe och jag tror jag kommer använda den metoden flera gånger. Så här blev hunden:

 

 

 

Just hunden har en mer klarblå skuggning än den jag normalt använder. Oftast är mina skuggningar gjorda av French Ultramarine, bränd sienna och lite, lite perm. alizarin crimson. Det är en bra standard skugg färg!

 

Hur ska man hålla i penseln 

En av de svåraste sakerna är att förklara är hur man ska hålla i penseln, man ska hålla ganska högt upp på skaftet och ganska löst, inte krampa med fingrarna, det ska inte vara jobbigt att måla i akvarell utan penseln ska glida över papperet. Tryck inte ner penseln utan låt den glida då du målar en lavering.

img-5726.jpg

 

Vanliga problem i akvarellteknik?

 

Ja, nu har man färger papper och penslar framför sig men varför blir det ändå fel? Det finns några små enkla tipps:

 

1. Använd inte för många färger i början!

Man behöver inte 20 st färger på en gång, det är hel omöjligt att lära känna dem, deras effekter och egenskaper och vilka nya nyanser man får av att blanda dem. Är du nybörjare använd 5-8 färger till att börja med

2. Använd inte för torr färg!

Se till att din färg är krämig så du lätt får upp mycket pigment

3. Använd inte för liten pensel!

Då man använder vatten i akvarell målning så se till att penseln är så pass stor att den kan hålla tillräckligt med vatten, liten pensel gör det dessutom lätt att fastna i alldeles för mycket detaljer. Det är omöjligt att få en stor fin lavering med för liten pensel. Har du inte råd med stor mårdhårspensel så köp en syntet eller en mop, se mer under rubriken penslar.

 

Det finns en stor mängd olika material som man kan använda för att få effekter i akvarell men det svåra är väl nästan att bygga ihop olika delar så att man får en riktig målning eller en tavla. Jag ska försöka med hjälp av bilder förklara hur jag lägger ihop de olika delarna för att få en sammansatt bild. Jag kallar det (tryck på texten nedanför):

 

 

Blanda max 3 färger åt gången = en myt , se här:

 

 

 Hur målar man en komplett målning? 

Vad jag tänker på då jag planerar en målning finns att läsa om under :

Komposition

 


Nu finns jag även på INSTAGRAM :

  Instagram

 Gillar du sidan? Tryck gärna här! TACK!