Ultramarine PB29

 

Ultramarine PB29

/71f1d0bd-f58f-4900-85af-07ea7339b7b2.jpg

Jag har pratat om den förut och kommer prata om färgen i framtiden för den är en av akvarell målarens stöttepelare i paletten! Det är lika viktig som en grundfärg anser jag! Jag har 2 laster, Ultramarine och Burnt sienna. Det betyder att jag köper dem av olika märken för att prova. Jag har inte så många, jag har självklart inte köpt alla jag stött på men en hel del. Alldeles för många

 

Ja, vad är det här för en färg? Jo, det är en blå som i Färgcirkeln ligger åt det röda istället för åt det gröna. Det som märker ut den är att den oftast granulerar en del vilket gör den som en bra färg om du vill ha en blandad färg som granulerar. Man kan blanda fram en mängd olika nyanser, grönt tillsammans med gult eller orange och lila tillsammans med en röd. Du kan få en mängd olika neutrala färge, gråa, bruna, beige, alla olika dämpade färger. Då den ligger åt det röda hållet i Färgcirkeln så ger den oftast mer dämpade gröna så vill du ha en klar grön, välj en blå som inte har rött i sig!

 

Det som är spännande att prova färgen i olika märken och under olika namn så upptäcker man att vissa har lite mer grönt i sig, vissa mer rött och det finns faktiskt de som granulerar lite mindre eller nästan inget alls.

 

 

Lite fakta om ultramarin!

 

Ultramarin, alltså pigment PB29 är en mycket ljusäkta, semitransparent, intensivt blåvioletta pigment som idag produceras hos cat  20 pigmenttillverkare världen över.  Den är väldigt vanlig när man färgar kosmetika eller fr dom färgar plast. År 1999 gjorde man en stor ljustest där man prövade pigmentet i akvarellfärg och testade hur solljuset bleker färgen och då fick man bästa tänkbara resultat "utmärkt" (I). Ultramarine har en tendens att se kornig ut, ensam eller i blandningar, den är alltså oftast granulerande.

 

I vissa test har man kommit fram till att den kan blekas om de utsätts för milda syror (vinäger, citronsaft, luftföroreningar i tätorter). All akvarellfärg torkar och tappar endel av sin styrka och detta pigment torkar ca 30 % ljusare när det torkat än vid våt färg!

Jag har sedan tidigare jämfört 2 olika av Winsor & Newtons Ultramarine, en granulerande och en som inte gör det och den filmen kan du se här:

https://youtu.be/U2n902kX8PI

 

 

Olika märken!

 

Del 2

Ultramarine i en naturmålning?

 

Slutsats

 

/d9045b6e-52c8-4555-abd5-cee26ffa9295.jpg

De som granulerar extra mycket är Schmincke Horadam French Ultramarine, Winsor & Newton French Ultramarine och Goldens QOR´s båda färgerna. Halvgranulerar gör Rembrants, Daniel Smith, de 3 handgjorda färgerna & Cotmans dvs studiefärgen! De som i stort sett inte granulerar är mGraham, Schmincke Horadam Ultramarine Finest, Winsor & Newton Ultramarien Green shade, Jacksonart, MaimeriBlue och Schmincke Akademie , Studiefärgen!

/db13fb7c-1f1b-40a1-b852-4693e1cfe39e.jpg

Schmincke French Ultramarine, Winsor & Newton French Ultramarine & Daniel Smith

 

Akademie studiefärgen från Schmincke rek. Jag inte alls. Jag hoppas det syns på filmen hur mycket fyllnadsmassor etc de puttat i. Den blir kalkning, ogenomskinlig och ser tråkig ut. På mitt exempel då jag målar skogen så kan man lura ögat lite så man maskerar bort endel men färgen var inte bra, jag blev väldigt förvånad, jag trodde Cotmans skulle vara sämre fast den är ju riktigt fin. Ser nästan ut som konstnärs kvalitet, man får bara ta lite mer av den än de andra! Så mindre pigment bara men annars riktigt fin!

/98d7f38b-a89e-4d56-9888-c54cf329a8f4.jpg

Studie färgerna, stor skillnad på Cotmans och Akademie.

/1f6d450c-468e-436d-8940-e5cbbc5bf0d0.jpg

Cotmans till vänster och Akademie till höger, har bara använt Quinacridone gold som blandning, förutom skräcken längst ned, då testade jag färgen Ultramarine med burnt sienna för att testa en grå nyans också!

 

/71f1d0bd-f58f-4900-85af-07ea7339b7b2.jpg

Goldens QOR drar iväg sig som trådar så den är svår att måla med men man kan göra fina effekter om man vill. Hade önskat få svar från dem vad som händer med färgen, syns i himlen och vid träden! Jag har även här testat färgen med bara Quinacridone gold från Daniel Smith. Deras äldre tub med pigmentet PO49. 

 

Daniel Smiths första Undersea Green gjordes av Ultramarine och deras Quinacridone gold, den äldre varianten med PO49, jag förstår att den blev populär då det blir fin grön nyans av dem ihop. Jag blandar själv dem och gör min egen "Undersea Green" Har du dem färgerna så är det ett tips att blanda ihop dem!

 

 

Jag kommer säkert återkomma till detta och fler färger i framtiden men jag tackar för denna gång!

 

 

Kramar Anna Hörnfeldt

 

Ris eller ros?










(Lämna tom)
31 okt 2021


Nu finns jag även på INSTAGRAM :

  Instagram

 Gillar du sidan? Tryck gärna här! TACK!

 Facebook